Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
«100 років потому. Киріак Костанді»
В Одеському художньому музеї зберігається найбільша колекція творів Киріака Костанді: близько двохсот живописних та графічних робіт, 14 з яких представлені в постійній експозиції. Вони є невід'ємною частиною експозиції музею, тому ми не переносимо їх у виставкові зали, а в цьому проєкті експонуємо його твори та архівні матеріали з фондів Одеського художнього музею.
Картина «Гуси» є прикладом творчого процесу Киріака Костанді. Етюд пейзажу виконаний ще на дачі під Вінницею, де одразу після вінчання молоде подружжя Костанді проводило літо. Пізніше, починаючи з 1888 року, були написані кілька варіантів картини – з дівчинкою на полянці і з дівчинкою на пагорбі, і неодмінно – із гусьми на передньому плані. Залишилися спогади дружини Євфросінії про те, що довелося купити на базарі пару гусей і Киріак вивчав їх в своїй майстерні протягом різдвяних канікул, виконуючи безліч ескізів з гусьми в різних позах.

«Гуси» користувалися незмінним успіхом. Віктор Васнєцов говорив одеським художникам: «Бережіть … як зіницю ока свого Костанді. Він у вас, на мою думку, барбізонець. Я не можу забути його «Гусей», стільки там сонця»

В Одеському художньому музеї зберігаються варіант картини «Гуси» 1905 року, що експонується на виставці «100 років потому. Киріак Костанді», а також ескізи та етюд до картини.
Етюди та ескізи до картини «Страсний четвер» писалися ще в Псковській губернії (1884). В 1889-1890 роках створено 1-й варіант картини. Костанді часто повторював роботи, сюжети яких були йому близькі і користувалися попитом серед поціновувачів. До цих робіт відноситься і «Страсний четвер».

Серед відомих варіантів картини:

1889-1890 (полотно, олія) – належала колекціонеру Д. Хмирову, Одеса

1894 (полотно, олія) – експонувалася на ІІ виставці ТЮРХ, де її купив одеський колекціонер Ігнатій Вульф;

1904 (полотно на картоні, пастель) – знаходиться в постійній експозиції Одеського художнього музею (придбано у дочки художника Серафими Костанді в 1957 році;

1905-1906 (полотно, олія) – належала академіку Никодиму Кондакову, з 1913 – в зібранні Державного російського музею (Санкт-Петербург)

Робота з постійної експозиції:

Страсний четвер на Півночі. 1904. Полотно нам картоні, пастель. 55х45,5. Придбано у дочки художника Серафими Костанді, Одеса, 1957.
«Страсний четвер»
У 1915 році Киріак Костанді закінчує картину «Побачення. Бузок» по етюду попереднього року. Сюжет – любовна зустріч молодих людей в костюмах 1860-х років серед квітучого бузку. Художник прагне відсторонитися від сучасності та занурюється в старовину. Справжні старовинні сукні для моделей надавав художник Борис Егіз із тих, що залишилися у спадок від бабусі.

В Одеському художньому музеї зберігаються етюди до картини «Побачення. Бузок», представлені на виставці.

Фото завершеної картини, яка зберігається в приватній колекції – із книги «Киріак Костянтинович Костанді. Художник та людина. Спогади про батька сина Михайла Киріаковича Костанді»
«Побачення. Бузок»
Етюди до картини «Рання весна» писалися в 1890 році на дачі, на Великому Фонтані поруч із монастирем. Монах, що іде доріжкою від монастирських воріт, – отець Пимен – схихмник із греків.

Робота експонувалася на VII виставці Товариства південноросійських художників (ТЮРХ, з рос.) в 1896 році, де її купив одеський колекціонер і меценат Олександр Русов.

На Всесвітній виставці в Парижі в 1900 році, картина була відзначена великою бронзовою медаллю.

Костанді кілька разів повторював «Ранню весну» на прохання поціновувачів. Повтор 1912 року, що був написаний для В'ячеслава Сніжкова, зараз знаходиться в постійній експозиції Одеського художнього музею.

Перший варіант роботи з колекції Олександра Русова, також раніше належав Одеському художньому музею, а нині – в зібранні Національного художнього музею України в Києві.
У 1901 році Киріак Костанді пише картину «Сім'я»: на тлі пейзажу монастирської дачі – дружина художника з молодшою донькою на руках, а навколо граються старші дівчатка та два хлопчики. Щоби сім'я була у повному складі, Костанді зобразив і себе – художник сидить зліва і пише етюд. Оскільки восени цього року у них народився останній син Михайло – праворуч зображений візок із немовлям.

В Одеському художньому музеї зберігаються етюд та ескіз до картини, а сама робота знаходиться в приватній колекції.

Фото з книги «Киріак Костянтинович Костанді. Художник та людина. Спогади про батька сина Михайла Киріаковича Костанді»
«Сім'я»